4 Aralık 2011 Pazar

Ders 14: Prateritum (Di'li Geçmiş Zaman) - 2 Düzensiz Fiiller

Bu derste, Präteritum konusuna kaldığımız yerden devam edeceğiz.
Präteritum ile Imperfekt kelimelerinin aynı anlama geldiğini, Präteritum'un -di'li geçmiş zamanı belirttiğini daha önce yazmıştık.
Präteritum -miş'li geçmiş zaman haricinde, her anlamda geçmiş zamanı karşılar.
Genellikle masallarda, roman veya hikayelerde çok kullanılır.
Düzenli fiillerle kulanımı ve düzenli fiillere eklenen ekleri bir önceki derste vermiştik.
Şimdi de düzensiz fiillere eklenen ekleri görelim ve örneklerle devam edelim.

Aşağıda Präteritum için düzensiz fiillere eklenen takılar yer almaktadır.
Bu takılar fiilin mastar haline değil, köküne eklenir.Bu köke 2. stammform denir.
Örneğin ich zamiri için Takı Yok ibaresi, 2. stammformun aynen kullanılacağını belirtir.
Kökü t veya d harfiyle biten fiillerle ek arasına bir -e harfi girer.






Şimdi bu düzensiz fiilleri, tüm şahıslara göre çekimlerini ve anlamlarını bir tablo halinde görelim:





 




 Önceki derslerimizde cümlelerin nasıl kurulduğunu öğrenmiştik.
Şimdi de Präteritum ile ilgili örnek cümleler verelim:


Du fandest ein Ball (Bir top buldun)

Fandest du ein Ball? (Bir top buldun mu?)

Ja, ich fand ein Ball (Evet, bir top buldum)

Wir fanden ein Ball (Bir top bulduk)

Ich verkaufte gestern mein Auto (Dün otomobilimi sattım)

Wir gingen gestern ins Kino (Dün sinemaya gittik)

Ich ging gestern ins Kino (Dün sinemaya gittim)

Ich vergass seinen Namen (Onun ismini unuttum)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı