4 Aralık 2011 Pazar

Ders 16: Plusquamperfekt - Almanca'da -miş'li Geçmiş Zaman


Dikkat : Bu konu anlatımı, bir önceki derste işlediğimiz Perfekt konusunun devamı niteliğindedir. Plusquamperfekt'in anlaşılabilmesi için öncelikle Perfekt konusuna bakılmalıdır.Perfekt konusunu anlatırken yaptığımız açıklamaları burada tekrar yapmayacağız.

Merhaba, bu dersimizde Plusquamperfekt konusunu işleyeceğiz.Plusquamperfekt genel olarak -miş'li geçmiş zaman olarak tanımlanır.Aslında Plusquamperfekt için Geçmişte Bitmiş Zaman demek daha doğrudur.
İngilizce'de tam karşılığı Past Perfect Tense (Geçmişte Bitmiş Zaman) demektir.
İngilizce ile karşılaştırıldığında cümle yapıları da benzerdir.
Bir önceki dersimizde Perfekt konusunu görmüştük, Plusquamperfekt'in Perfekt'ten tek farkı şudur:

Perfekt'te haben ve sein yardımcı fiilerinin şimdiki zamana (Präsens) göre çekimleri kullanılıyordu.
Plusquamperfekt'te ise haben ve sein yardımcı fiilerinin Präteritum'a göre çekimleri kullanılır.
Bunun dışında cümle kurgusu açısından bu iki zaman arasında fark yoktur.

Plusquamperfekt'te cümle kalıbımız aşağıdaki gibidir:

ÖZNE + YARDIMCI FİİL + DİĞER ÖĞELER +  ESAS FİİL


Dediğimiz gibi, Perfekt'te SEIN ve HABEN yardımcı fiilerinin Präsens çekimlerini kullanıyorduk, Plusquamperfekt'te ise bu yardımcı fiilerin Präteritum çekimlerini kullanacağız.Bunun dışında herhangi bir değişiklik yok, Partizip Perfektler de aynı.

Öncelikle sein ve haben yardımcı fillerinin Plusquamperfekt'te nasıl kullanıldığını görelim, bunun için bu yardımcı fiilerin Präteritum çekimlerini aşağıdaki tabloda verdik.


ŞAHISLARHABENSEIN
ben / ichhattewar
sen / duhattestwarst
o / er/sie/eshattewar
biz / wirhattenwaren
siz / ihrhattetwart
onlar / siehattenwaren
siz / Siehattenwaren



Yukarıda haben ve sein yardımcı fiilerinin şahıslara göre çekimlerini verdik, Plusquamperfekt'te cümleler yazarken bunları kullanacağız.

Şimdi de esas fiile yani Partizip Perfekt'lere bakalım, Partizip Perfekt hakkında bir önceki derste bilgi verilmişti, burada en çok kullanılan düzensiz fiillerin anlamlarını, Partizip Perfektlerini ve bunlarla kullanılacak olan yardımcı fiili (sein / haben) tekrar verip örneklerimize geçelim.





Örnekler :


Ich hatte gespielt : Oynamıştım.

Ich hatte in diesem Garten gespielt : Bu bahçede oynamıştım.

Muharrem und seine Frau hatten in diesem Garten gespielt : Muharrem ve eşi bu bahçede oynamışlardı.

Ich hatte aufgeräumt : Toplamıştım.

Ich hatte mein Zimmer aufgeräumt : Odamı toplamıştım.

Ich hatte gestern mein Zimmer aufgeräumt : Dün odamı toplamıştım.

Ich hatte gestern Abend mein Zimmer aufgeräumt : Dün akşam odamı toplamıştım.

Hattest du dein Zimmer aufgeräumt? : Odanı toplamış mıydın?

Wir hatten in dieser Fabrik gearbeitet : Biz bu fabrikada çalışmıştık.

Ich hatte mit meinen Freunden im Garten gespielt : Bahçede arkadaşlarımla oynamıştım.

Muharrem hatte sein Auto verkauft : Muharrem otomobilini satmıştı.

Hatte Muharrem sein Auto verkauft? : Muharrem otomobilini satmış mıydı?

Ich war gestern zum Arzt gegangen : Ben dün doktora gitmiştim.

Warst du gestern zum Arzt gegangen? : Sen dün doktora gitmiş miydin?

Ihr wart gestern ins Kino gegangen? : Siz dün sinemaya gitmiş miydiniz?

Ich war in die Türkei gefahren : Türkiye'ye gitmiştim.

Muharrem hatte sich sehr geägert : Muharrem çok kızmıştı.

Warst du mein neues Hemd gesehen? : Yeni gömleğimi görmüş müydün?


Bu örneklerin çoğunu bir önceki dersimizde Perfekt konusunda da vermiştik, buradaki cümlelerde değişen tek şey yardımcı fiilin çekimidir, bunun dışında değişen birşey yoktur.Perfekt zamanda yapılmış bir cümlenin yardımcı fiilini Präteritum'a göre çekimlediğimizde Plusquamperfekt'i elde etmiş oluruz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı